Balder etablerer nytt forsikringsselskap i Askim
– Vi skal gå litt motstrøms
![](https://balderforsikring.no/wp-content/uploads/2025/01/image-2-1024x682.png)
Balder Forsikring har startet opp kontor i Askim hvor disse tre skal jobbe. Fra venstre: Dunja Nukicic, Joackim Holter og Renate Svendsen. Foto: Johan Patrick Bredesen
Etter flere års arbeid og planlegging så Balder forsikring i november 2024 dagens lys. Et av de første stedene de etablerer seg er Askim.
– En av grunnene til at vi etablerer oss i Askim så tidlig er grunnet vår visjon. Vi skal gå motstrøms i forhold til mange andre selskaper, samt at vi skal være der hvor folk er, sier Mads Notkevich, daglig leder og gründer av Balder forsikring.
Vil være nær folk
Onsdag formiddag åpnet han og tre ansatte lokalet til forsikringsselskapet på Høyendal. At selskapet skal være distriktsvennlig har bakgrunn i blant annet Notkevich sitt hjemsted.
– Jeg har vokst opp i Osen, et lite tettsted med 300 innbyggere i Innlandet. Mens andre etablerte selskap sentraliserer seg, så vil vi nå ut til distriktene der folk bor. Derfor har vi jo for eksempel etablert hovedkontoret vårt i Osen, sier daglig leder.
– Men hvorfor akkurat Askim?
– Hvis vi skal opprettholde vår visjon med å være distriktsvennlige, så er det viktigere at vi er i Askim enn at vi er i for eksempel Fredrikstad eller Sarpsborg.
![](https://balderforsikring.no/wp-content/uploads/2025/01/image-1024x682.png)
Svendsen har vært med siden oppstartsfasen for over 3 år siden. Her står hun med daglig leder Mads Notkevich. Foto: Johan Patrick Bredesen
På kontoret i Askim vil det per nå være tre ansatte. Disse er: Joackim Holter, salgsleder, Renate Svendsen, økonomiansvarlig og Dunja Nukicic, regnskapsmedarbeider. Alle tre er fra Askim og Skiptvet, noe daglig leder også er opptatt av.
– Det er viktig for meg at de som jobber har tilknytning til stedet. Vi vil jo nummer én være der folk er, men som nummer to ønsker vi å være med på å skape arbeidsplasser i kommunen og bidra med skattepenger til Indre Østfold, sier han.
Tilgjengelighet og tillit
Han peker også på en undersøkelse gjort av selskapet Cicero som viser at kunder ønsker personlig kontakt og tilgang til lokale kontorer.
– Det er noe folk savner, og da ser vi en mulighet til å gi folk det de ønsker, sier gjengen på kontoret, før Notkevich legger til:
– Vi drar ut til kunden om det er vanskelig for dem å komme til oss, enten det er på arbeidsplassen eller hjemme hos dem. Det handler om å være tilgjengelig og bygge tillit.
– Men hvordan skal dere konkurrere mot de allerede etablerte selskapene, selv om de ikke har kontorer her?
– Det er gjennom akkurat dette med tilgjengelighet og tillit. Så håper vi at folk ser vi er et selskap som vil være der for distriktet.
![](https://balderforsikring.no/wp-content/uploads/2025/01/image-1-1024x682.png)
I det daglige vil ansvaret for kontoret bli fordelt mellom Holter og Svendsen da Holter har ansvar for salgsdelen og Svendsen for økonomien. Foto: Johan Patrick Bredesen
Norrønt navn
Navnet Balder kan daglig leder fortelle kommer fra norrøn mytologi og ble klart etter mye tenking og diskutering på hva navnet eventuelt skulle bli.
– Vi ville ha et norsk navn på selskapet. Da gikk vi tilbake til norrønt og begynte å se på Norrøne guder. Men navn som Loke for eksempel klinger jo ikke nødvendigvis så bra. Da kom jeg over guden Balder, og med en gang tenkte jeg at det klinger bra. I tillegg var jo Balder guden for rettferdighet, noe som skal representere oss i denne bransjen, mener Notkevich.
![](https://balderforsikring.no/wp-content/uploads/2025/01/image-3-1024x682.png)
Åpningsdagen ble feiret med kake, brus, kaffe og sjokolade. Praten og latteren satt også løst rundt bordet. Foto: Johan Patrick Bredesen
Han er også tydelig på at selskapet i tillegg til å hjelpe privatpersoner skal etablere samarbeid og et godt forhold til andre lokale selskap, idrettslag og foreninger.
– Vi vil være synlige og aktive, ikke bare i forsikringsmarkedet, men også som en positiv tilvekst i lokalsamfunnet, sier han.
– Vil det si at det også vil være aktuelt å gå inn som sponsor i lokale idrettslag for eksempel?
– Vi har litt ting på gang der nå, så jeg kan ikke si for mye. Men det korte og greie svaret er ja, avslutter Notkevich.