Det er nesten umulig å starte et nytt forsikringsselskap i Norge
– Et nytt forsikringsselskap er noe av det vanskeligste du kan starte opp, hevder Mads Notkevich. Nå har han gått live med agentselskapet Balder, og solgt forsikringer for én million kroner på én uke.
Publisert 27. nov. i Finansavisen av Erlend Kjernli
Nærhet til kunden og små kontorer ute i distriktene, men likevel konkurransedyktig på pris. Det er sånn Balder Forsikring skal slå seg frem i forsikringsmarkedet.
– De store selskapene kjøper opp de små og sentraliserer kontoret. Mange kunder opplever at det er vanskelig å få snakket med en kunderådgiver. Vi ønsker å gå motstrøms, sier Mads Notkevich, daglig leder i Balder Forsikring.
Nærmere 20 personer er ansatt. Neste år er planen å doble det antallet, og budsjettet tilsier at selskapet skal selge forsikringer for 70 millioner kroner.
– Jeg har håndplukket rådgivere jeg har jobbet med før. De har 20–30 år med erfaring fra bransjen.
Erfaringen er også på plass for Notkevich. Han har jobbet i forsikringsbransjen i 26 år i Vesta, Frende og Landkreditt. For de to sistnevnte selskapene startet han franchisekontor på Østlandet, og bygget opp store kundeporteføljer til en verdi av flere hundre millioner kroner. Da Corona pandemien slo inn kom tanken om å starte noe på egen hånd. Han hadde bygd opp disse store porteføljene, men hadde ikke noe eierskap til dem. Han spurte seg selv; kan det være så vanskelig å starte et nytt forsikringsselskap?
– Svaret er ja. Et nytt forsikringsselskap er noe av det vanskeligste du kan starte opp. Det er en rekke krevende compliance-krav som må etterfølges.
Jeg får ofte spørsmål om vi starter Balder med mål om å bli kjøpt opp, men svaret er nei
Han fikk med seg alle fra ledergruppen i den forrige jobben og startet Balder Forsikring i 2020. Men pandemien gjorde det vanskelig å få med investorer. Til slutt måtte han permittere de ansatte han hadde fått med, og dra caset videre på egen hånd.
100 ansatte
Gjennombruddet kom for et snaut år siden. Investorer ble fristet og et fullsortiment forsikringsprodukter for privatpersoner sydd sammen. Totalt har Balder Forsikring hentet nærmere 40 millioner kroner, og er i ferd med å hente ytterligere 10 millioner. Etter siste kapitalinnhenting blir de største eierne sivilingeniør Helge Nilsen fra Sandnes-selskapet Teknaconsult, samt brødrene Bjarte og Håvard Skarnagel Hansen som i fjor solgte teknologiselskapet ACOS til Visma. De eier rundt 50 prosent til sammen. Deretter følger Notkevich selv med 20 prosent.
– Nå får vi en komfortabel kapitalbase som gjør at vi kan skalere videre. Målet er å ha 100 ansatte i løpet av fem år.
400 millioner kroner
Balder Forsikring er godkjent av Finanstilsynet, men har ingen egen konsesjon, og er dermed ikke et forsikringsforetak. Selskapet opererer som såkalt master general agent (MGA) for svensk-registrerte Eir Forsäkring og Liechtenstein-registrerte YouPlus Assurance.
– I Norge kreves det enormt med kapital for å få egen konsesjon.
På Finanstilsynets hjemmesider står det at et skadeforsikringsforetak må ha en samlet startkapital på minst 2,5 millioner euro, altså nærmere 30 millioner kroner. Men Notkevich hevder at beløpet i realiteten er langt høyere, og viser til at to andre ferske selskaper som ville prøve seg i forsikringsmarkedet fikk et skriftlig kapitalkrav på 350 millioner kroner.
– Vi fikk også muntlig beskjed om at vårt krav ville ligge på mellom 350–400 millioner, hevder Notkevich.
– Noen få store selskaper har over 90 prosent markedsandel, og myndighetene har gjort barrieren så stor at det nesten er umulig for utfordrere å slippe til.
Denne modellen har fungert utmerket i mine 26 år i bransjen, og fungerer fortsatt utmerket
Ved å ha en utenlandsk forsikringsgiver unngår selskapet også begrensningen på at en eier ikke kan ha mer enn 10 prosent av aksjene.
– Alle andre krav er like.
Balder eier sin egen kundeportefølje, men pengene som kommer inn sendes videre til forsikringsgiverne. Tilbake kommer et årlig honorar på 19,5 prosent. Forsikringsgiverne tar all risikoen.
Samme modell i 26 år
I løpet av den første drøye uken har Balder solgt forsikringer for én million kroner.
– Hvordan får dere kunder?
– Vi opplever at våre rådgiveres gamle kunder tar kontakt for å få et tilbud fra oss. I neste ledd spør vi eksisterende kunder om de vil anbefale oss til familier eller venner. Og etter hvert vil vi få kunder også utenfor denne sfæren, forklarer Notkevich.
– Denne modellen har fungert utmerket i mine 26 år i bransjen, og fungerer fortsatt utmerket.
Han sier de benytter seg av gammeldags håndverk, med skreddersydde løsninger og besøk hjemme hos kundene.
– Det gjør også at vi lettere kan gjøre risikovurderingen og se hvilke kunder vi ikke ønsker, som igjen fører til lav skadeprosent.
– Kan dere da konkurrere på pris?
– Ja, i aller høyeste grad. De store selskapene har enorme resultatmarginer. De har bygget opp en solid egenkapital som eierne har forsynt seg grovt av. Regningen er sendt til kundene.
Notkevich mener det er mulig å ta opp kampen
– Vi går ydmykt inn i en utfordrerposisjon. Alle som sitter i styret og i administrasjonen med meg har gått gradene, vi vet hvordan de store selskapene tenker. Vi føler oss komfortable med å være en motvekt mot de andre med mer personlig rådgivning, sier han.
– Jeg får ofte spørsmål om vi starter Balder med mål om å bli kjøpt opp, men svaret er nei. Vi er en seriøs utfordrer som tenker langsiktig, og som gjør dette fordi vi synes det er gøy.
Trygghet for kundene
Jo Singstad, tilsynsrådgiver i Finanstilsynet, sier på generelt grunnlag at kapitalkravene som stilles til et nystartet selskap vurderes ut fra foretakets virksomhet, og tar hensyn til oppstartskostnader og forhøyet risiko i en oppstartsfase.
– Det legges til grunn at foretakene skal kunne klare seg og oppfylle kapitalkravene uten tilførsel av kapital de første driftsårene. Dette er viktig for at kundene skal ha trygghet for at foretaket kan oppfylle sine forpliktelser etter forsikringsavtalene, sier Singstad.